Den største

 

 

Fornylig så jeg, at Gyldendal udgav en samling af Selma Lagerlöfs Fortællinger, Legender, Essays og Taler, og med ét gik det op for mig, at hun var den forfatter, der havde betydet mest for mig, så den måtte jeg absolut anmelde. Jeg huskede, hvordan jeg som dreng lå under dynen med den tændte lommelygte og pløjede mig gennem hendes legender og fortællinger, der sendte det ene kolde gys ned ad min rygsøjle efter det andet. For hun kunne fortælle om spøgelser, ånder, helheste og troldfolk, så de stod lyslevende i nattemørket, mens jeg rystede af skræk.

Og selvfølgelig læste jeg ”Nils Holgersens forunderlige rejse gennem Sverige” den ene gang efter den anden. Siden kom ”Gösta Berlings saga”, ”Jerusalem”, ”Hr. Arnes penge”, ”Kejseren af Portugalien” og som et rigtigt voksent menneske hendes livsfortælling ”Mårbacka”, som jeg netop har generhvervet.

Men jeg vidste slet ikke alt dette om det fantastiske menneske, som Selma Lagerlöf var, og som træder frem i denne vidunderlige bog. Hun var et menneske, der var engageret fra top til tå, kvindesag, fredssag, Norden, alt det, der kom op i 1800-tallet, og hvoraf det meste stadig er på dagsordenen.

Hendes vigtigste egenskab er hendes evne til at skrive, så det bliver til virkelighed. Aldrig forklare, aldrig undskylde eller gå rundt om tingene, men lige på, for det, vi nu hører, er den skinbarlige sandhed, ja, mere end det. Lagerlöf evner at gøre vores verden endnu større, end den faktisk er, hun lægger hele dimensioner til, så vores fantasi og indlevelse får uanet plads at røre sig på. Læs blot fra allerførste side i allerførste fortælling, ”Frøken Fredrika”: Som man ved, er Årsta et gammelt spøgelsesslot, …” Sådan! Ikke noget med forklaringer, tingene træder frem uden dikkedarer, ganske som de gør i virkeligheden. Det er Selma Lagerlöfs store styrke, at intet på en måde er til diskussion, vi træder ind i fortællingen med hud og hår og må følge med, selv dér, hvor vi nok i mere nøgternt selskab ville holde igen. Men da alt, hvad Lagerlöf fortæller, er sandt, må vi jo tro hende. Og så er hun tilforladelig, vi snakker om tingene som gamle venner, der jo så vel er bekendt med det, hun fortæller om. Det er noget der virker. Vi ser det, vi allerede har set, og dermed bliver der ingen spørgsmålstegn at sætte hverken ved spøgelser eller mirakler, for Lagerlöf frygter intet, men kaster sig ud i de store fortællinger om både oldtidens (og nutidens) overnaturlige væsener, den kristne tros nok så mange mysterier og legender med en evne til at gøre både det gode og ikke mindst det onde frygteligt nærværende.

Når man haster gennem hendes tekster, ser man straks at alle nordiske forfattere har lånt lidt hér og dér, hvad de bestemt ikke skal bebrejdes.

Man vil få mest ud af denne store samling litterære perler, hvis man tager sig tid til at læse Henrik Wivels fremragende forord, der formår at sætte Selma Lagerlöfs litterære rigdom i perspektiv, så man på forhånd er vejledt ind i det måske største nordiske forfatterskab.

 

                                                                Henning Prins

 

Selma Lagerlöf: Fortællinger, Legender, Essays og Taler. 328 s. vejl. Pris 299,- Gyldendal               

Forside boganmeldelser Arkiv