Ungpigeværelse og drengehule  

 

                    

Eske Kath: Iris. 2003. Akryl på lærred

 

                 Jørn Korner: Postkontor. 2000. Akryl på lærred.

                     Kaspar Bonnén. Untitled. 2006. olie på lærred.

 

For mig var det en absolut tiltrængt guide til dansk nutidskunst, Lisbeth Bonde og Mette Sandbye har tilstillet offentligheden: Manual til dansk samtids kunst. For jeg havde nok nogle vage fornemmelser af, hvordan det stod til, men det var tankevækkende at se, hvad de to kunstkendere fandt væsentligt. Jeg syntes især at rådvildheden prægede den overordentligt spredte fægtning. Det synes forfatterne heldigvis ikke, for så havde det ikke været nogen ret sjov bog at skrive.

Jeg hader at skrive det, men bogen er stoppet til randen med ungpigetegninger og sjove vittighedstegninger, installationer, der repræsenterer femte generation af Louisianas for længst kasserede værker af 70’ernes provokatører, der udstillede et gammelt varmeanlæg, en gas- og vandmester havde efterladt, eller papmaché i muntert farvede striber á la Niki de Saint Phalle, installationer m.v. á la Edward Kienholz, Judy Chicago og Robert Rauschenberg, og så altså en masse børnetegninger, der er temmelig ubehjælpsomme. Når man ser på en tegner som Julie Nords Noveau Art inspirerede tegninger, så er det pinligt at se hvordan hun ved hjælp af sin omhyggelige akkuratesse netop afslører sin kunstneriske uformuenhed. Det er ikke nok at efterligne Beardsleys dekadence, når det kunstneriske ikke holder mål. Så kan de sjælesyge børn se lige så såret-kyniske ud, de vil. Peter Land har poesi i sig, det kan godt blive til noget, men hvor er det nu lige, at vi har set det før? Og på én eller anden måde så er videokunsten ikke rigtigt blevet til kunst, måske fordi der er så meget, der giver sig selv? Fotografierne er som det meste andet for navlepillende, vel er kunstnere interessante, men mest hvis de laver noget interessant kunst.

Men de unge kunstnere skal ikke være kede af min golde kritik, for Bonde og Sandbye er skam vældigt tilfredse. Sikke de kan tolke de unge malere. Man må håbe, det så også rimer med hvad malerne selv har tænkt.

Jeg fundet tre gode billeder frem, og der er heldigvis flere, men ellers er resten enten for letkøbt, for fortænkt eller slet og ret skønne spildte kræfter.

Og lad mig så lige til slut sige, at Camilla Jørgensens tilrettelægning af bogen rent æstetisk er håbløs. Hvad ligner det at lægge en rød bræmme ude i kanten af de sider, hvor der bliver gengivet billeder i farver? Jeg skal undlade at komme nærmere ind på resten.

                                                                                     Henning Prins  

Lisbeth Bonde og Mette Sandbye: Manual til samtidskunst. 392 s. 299,- kr. Gyldendal

                                  Jeg vil gerne have nyhedsmails
                                 
kritiskportal@mail-online.dk 


Tilbage til forside Tilbage til boganmeldelser